Esej jest pełnowymiarowym spektaklem i zarazem
wszechstronną demonstracją oryginalnej metody twórczej teatru wizualnego.
Stanowi również podejmowaną zazwyczaj co 7 - 10 lat próbę samooceny
grupy twórczej jako podmiotu zbiorowej świadomości i wrażliwości.
Wyniki wieloletnich doświadczeń zespołu AR w tworzeniu specyficznego
języka teatru zostają zestawione w spektaklu w zupełnie nowych kontekstach,
tworzą dynamiczny ciąg obrazów odnoszących się zarówno do doświadczeń
sztuki, jak i sposobów przeżywania sytuacji społecznych.
Kolejno przedstawione syntetyczne znaki teatralne interpretują znamienne
etapy najnowszej historii społeczeństwa, nie tracąc wartości uniwersalnego
komentarza do jego współczesnych dziejów. Na przykładzie ciągów przedstawionych
scen widz może odbierać, poza własną interpretacją akcji, również znaczenia
z właściwych współczesnej sztuce komunikacji praktyk: teatru codzienności,
języka gestu, znaku plastycznego i akcji plastycznej, improwizacji
grupowej.
Indywidualne wyznania uczestników tej gry wynikają nie tylko z racjonalnego
osądu rzeczywistości, ale również z nastroju chwili, z przebiegu zmieniającego
się ciągu skojarzeń. Towarzyszący poszczególnym partiom spektaklu mówiony
komentarz przybiera postać refleksji, zarówno wobec społeczno-politycznego
tła akcji jak i właściwych Akademii Ruchu sposobów budowania komunikatu
artystycznego. Świat - społeczeństwo w spektaklu Esej II śni swój pośpieszny
sen, który w takim samym stopniu nabiera wartości moralitetu odniesionego
do dramatycznych doświadczeń przeszłości, jak i proroctwa kolejnej
próby spoistości społecznych więzi.
<<< POWRÓT
|